Presentasjon av styret

Foto: Privat

Vibeke Gudbrandsen

Vibeke er daglig leder for Lerud Kattepensjonat i vakre Romedal på Innlandet. Her bor hun sammen med mannen Jan og 3 pusekatter; Sofia, Arthur og Pondus. Vibeke har alltid vært veldig glad i dyr, men det er katten hun har et helt spesielt bånd til. Dyrevelferd i alle ledd er viktig for Vibeke og det er slik de har bygd opp Lerud. Det å skape et sikkert miljø, som er trygt, litt utfordrende og ikke minst gir en naturlig atferd, har vært i fokus under oppbygningen av pensjonatet. Romslige rom med full takhøyde, liggeplasser i flere nivåer og store fellesrom, både ute og inne, gjør at kattene har mange muligheter til å ha naturlig atferd mens de er på pensjonatet. På sosiale medier er det mange som følger med på livet på Lerud. Det er over 100 000 følgere og de mest populære videoene er sett av over 150 mill. facebookbrukere over hele verden. Da skjønner man at den gode dyrevelferden på Lerud engasjerer. Lerud og Vibeke jobber med å høyne statusen for katten, da kattepensjonat er med å arrangere kurs og live sendinger, og også driver med en del atferds jobbing og kommunikasjon. Vibeke er også i gang med å utdanne seg som Dyretolk, og har tatt mange kurs innen dyrekommunikasjon. Tok Internasjonal sertifisering i GK Pawpeds i 2019.

Foto: Privat

Stine Sønsterud Berg

Stine har ca. 25 års medlemskap i Dyrebeskyttelsen.
Tidligere medlem i styret i Dyrebeskyttelsen Bergen og i sentralstyret i Dyrebeskyttelsen Norge.
Tidligere medlem i Dyrevernnemda i Bergen og Os veterinærdistrikt.
Tidligere aktivt medlem i kattegruppa i Dyrebeskyttelsen Bergen og tidligere aktivt medlem i Dyrebeskyttelsen Norge Hedmark. Startet i 2021 opp en uavhengig forening som hjelper katter i nød: "Kattehjelpen Hedemarken".
Involvert i innfangning, fostring og omplassering av over 500 katter.
Min hovedinteresse når det gjelder katt er:
-å hjelpe de hjemløse kattene (dette arbeidet kan innebære: etterlyse eier, fange inn, ha i fosterhjem, sørge for veterinærbehandling, sosialisering og adopsjon)
-å drive med opplysningsarbeid rundt viktigheten av kastrering og id-merking.
Gjennom årene har jeg opparbeidet meg bred erfaring med det praktiske arbeidet rundt hjemløse katter. Jeg har hatt mange katter i fosterhjem og funnet løsning på diverse problemer som kan oppstå i den forbindelse. Jeg bor på Løten med mann, to døtre, to katter, en hund, to kaniner og en flokk med dverghøns og jobber som sykepleier i hjemmesykepleien og på helsestasjon for ungdom

Foto: Audun Braastad

Bjarne Braastad

Bjarne O. Braastad er dr.philos. og professor emeritus i etologi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU i Ås, der han ble pensjonist i 2020. Bjarne tok initiativet til å stifte Norsk Huskattforening i 1982. Selv om han har forsket og undervist på atferd og velferd hos de fleste husdyrarter, er det katten som alltid har vært favorittdyret. Han har hatt katter omtrent siden han ble født i 1954. Han tok hovedfagsoppgave på kattens atferd i ukjent terreng i 1980. Også doktorgradsarbeidet handlet om katt. De seinere årene har han sammen med sine studenter undersøkt mange sider ved atferd hos norske katter, også innen ulike katteraser, samt forholdet mellom katt og menneske. Helt siden 1980 har Bjarne formidlet vitenskapelig basert fagkunnskap til katteeiere, via kattemøter, aviser og tidsskrifter, nettsider, radio og TV. Han har skrevet tre bøker om katters atferd: Utrolige katter. Om katters fantastiske evner og psykologi (Aventura forlag, 1986, sammen med David Greene); Katten. Atferd og velferd (Vigmostad & Bjørke, 1. utgave 2012, 2. utgave 2019, utgave på engelsk kommer i 2021); og Katten min, for barn 2-7 år (Fortellerforlaget, 2018, sammen med Finn Valgermo og Camilla Rørvik). På YouTube finnes 24 videoer med klipp fra Bjarnes foredrag om kattens atferd og velferd. For tiden har han katten Rampoline, som fyller 20 år i 2021.

Foto: privat

Unni Merethe Aasgaard

Unni bor i Oslo sammen med to flotte Sibirkatter som nylig fylte 9 år. Jeg kommer fra en dyrekjær familie, og har vokst opp med holdningen om at mennesker skal behandle alle dyr med stor respekt. Med dette utgangspunktet så blir jeg derfor veldig knyttet til dem, og bekymrer meg «i hjel» de gangene vi må til dyrlegen. Izac er den supersosiale, og sjarmerer dyrlegene vi har vært hos helt i senk. Nå sist når vi var der for den årlige revaksineringen så kommer han ut av fraktekassen som en rakett, hopper og spretter rundt omkring, stanger hodet sitt inntil henne og så pleier han å avslutte med å gå frem og tilbake på tastaturet.
Mine vakre hannkatter, Ibzen og Izac er veldig forskjellige til tross for at de er søsken, men det er jo det som er så berikende i hverdagen. Jeg har mange ganger reflektert over hvor mange koselig mennesker jeg har blitt kjent med, takket være min store lidenskap for pus. Gutta Boys har selvsagt sin egen Instagram konto ibzenizac, så det ville vært superkoselig om du ønsker å følge oss i hverdagen.

Foto: Sondre Stormo

Aina Stormo

Aina har jobbet med dyr i hele livet og derav 15 år med dyrevern og har allsidig og bred erfaring fra alle de norske produksjonsdyrene og mange av de vanlige kjæledyrene. Hun har alltid hatt intresse for dyrenes atferd og velferd.
Det har stortsett vært hest og hund som hobby, men de siste 8 årene har det vært litt hest men aller mest katt, gromguttene Jesper og Kasper. To flotte og staselige røde puser som har delt av sitt liv og kunnskap, og har tatt matmor med på en eventyrlig reise inn i kattens verden. Men aller best trives de tre, med årlige turer i fjellheimen og villmarken med teltet, ryggsekken på jakt etter fjellets ro, villmarksopplevelser og verdifull tid sammen og ikke minst lade batteriene for å dele nye hverdagsopplevelser, med og om katten

Foto: privat

Trine Ellingsen Olsen

Trine er utdannet atferdskonsulent for katt, hest og hund via SEVU på NMBU, men har fokus på katt og katteatferd. Hun har i tillegg en bachelor i Biologi fra NMBU med studieretning økologi, zoologi og etologi.
Trine har eget atferdskonsulent firma og blogg, Cat Office som hjelper katteeiere med atferdsproblemer hos katt, . Hun er også admin på kattesidene Kattens Atferd og Helse samt Kattens Fremtid i Norge. Trine er medeier i Katterådet som kommer i April med onlinekurs for katteeier.Trine jobber og har jobbet med katt i mange år, og det å sette fokus på katten og øke velferden til katter i Norge er hennes lidenskap.På fritiden har Trine reist verden rundt og jobbet med mange forskjellige dyrearter alt fra store kattedyr og bavianer  i Afrika til pungdyr i Australia og pandaer i Kina. Så dyr er noe hun brenner sterkt for.
Men selv om hun elsker alle dyr så er det katten som har stjålet hjertet hennes etter hun fikk sine to katter Måne og James. De var grunnen til at hun utdannet seg som atferdskonulent for katt.

Hanne Kristin Rohde

Hanne Kristin Rohde har 25 års bakgrunn fra politiet. Hun er juristutdannet, og jobbet i 20 år som leder i etaten. Hun er dyrekjær, og oppdaget katten for alvor da Maine Coonen Smule kom inn i familien i 2011. I oktober 2019 «vant hun vinnerloddet» da familien fikk lille Bast fra Dyrebeskyttelsen i Hedmark. (Han er oppkalt etter den egyptiske kattegudinnen Bastet.) Hanne Kristin sier hei til alle katter hun møter. Det er ikke alltid hun får svar, men det er ikke viktig.